czwartek, 8 czerwca 2017

169. Niebezpieczne kłamstwa - Becca Fitzpatrick


Tytuł oryginału: Dangerous lies
Cykl:-
Autor: Becca Fitzpatrick
Wydawnictwo: Otwarte, Moondrive
Ilość stron: 424
Gatunek: young adult, powieść młodzieżowa


Stella to nie jest moje prawdziwe imię. Thunder Basin w Nebrasce nie jest moim prawdziwym domem. Po tym jak byłam świadkiem groźnego przestępstwa, zostałam objęta programem ochrony świadków i wysłana do spokojnego miasteczka na końcu świata. Moje życie rozpadło się na milion kawałków. Nie potrafię się tu odnaleźć. Miałam rozpocząć ostatni rok liceum. Miałam być z chłopakiem, którego kocham, ale zostaliśmy rozdzieleni. Teraz w moim życiu pojawił się ktoś inny – czy mogę mu zaufać? Coraz trudniej jest mi ukrywać uczucia. Coraz trudniej jest też kłamać… Im bardziej czuję się bezpieczna, tym większe grozi mi niebezpieczeństwo. [opis wydawnictwa]

Czy Stelli uda się prowadzić normalne życie w gorącej Nebrasce? Czy nastolatka może czuć się bezpiecznie z dala od miejsca zbrodni?

"Wszyscy jesteśmy skazani na popełnianie błędów, ponieważ tylko w ten sposób możemy się czegoś nauczyć. Ale niektóre lekcje są trudniejsze od innych."

Dobrych parę lat temu miałam okazję poznać serię "Szeptem". Już nie pamiętam co mi się w tym cyklu spodobało, a co zawiodło, ale pamiętałam, że twórczość Fitzpatrick wywarła na mnie raczej pozytywne wrażenie. Nie zapominając o tym, z pewnym spokojem sięgnęłam po "Niebezpieczne kłamstwa", które zapowiadały się naprawdę ciekawie. Program ochrony świadków, niebezpieczeństwa związane z prowadzeniem śledztwa w sprawie morderstwa, oraz - oczywiście - wątek romantyczny, wydawały się składać na całkiem niezłą historię. 


"Prawdziwa miłość nie potrzebuje żadnego konkretnego powodu. Miłość to głęboka więź i pełne oddanie. Prawdziwa miłość powinna zapierać nam dech w piersiach i nigdy nie powinna zmuszać nas do postępowania wbrew sobie."

Od samego początku autorka wrzuca nas w centrum wydarzeń. Historię Stelli poznajemy od momentu tuż przed wyjechaniem do Thunder Basin, kiedy to dziewczyna żegna się ze swoim chłopakiem. Następnie przenosimy się do miasteczka w Nebrasce by obserwować, jak Stella zmaga się z demonami przeszłości, miejscową gwiazdą sportu, a także emerytowaną policjantką u której mieszka. Choć z zaciekawieniem śledziłam jej losy, to nie mogę powiedzieć, że byłam wiele razy zaskoczona. Prawdę powiedziawszy to jest to powieść dość przewidywalna (co nie znaczy, że nie wciągnęłam się w jej lekturę).


"Przez całe życie próbujemy uciekać przed własną przeszłością, ale nie zdajemy sobie sprawy, że jesteśmy z nią nierozerwalnie związani i nigdy nie zdołamy się od niej uwolnić."

Autorka choć opisuje stosunkowo małe miasteczko, to przedstawia dość szeroko postacie występujące w "Niebezpiecznych kłamstwach". Oprócz bliskiego poznania Stelli - którą raz lubiłam, a raz nie - dość dobrze została mi przedstawiona historia Cheta, jego młodszego brata Dusty'ego, koleżanki z pracy Stelli, specyficznego Triggera, oraz Carminy - opiekunki Stelli na czas programu ochrony świadków. Wątek romantyczny pomiędzy Stellą a Chetem został poprowadzony na tyle sprawnie, że mogę pokusić się o stwierdzenie, że jest uroczym elementem tej historii. 


"To zdumiewające, jak niewiele ludzie muszą powiedzieć, żebyśmy mogli stwierdzić, jacy są naprawdę."

Fitzpatrick idealnie wyważyła proporcje dialogów do opisów, tak, że nie czułam zmęczenia lekturą. Dodatkowo krótkie rozdziały sprawiają wrażenie bardziej dynamicznej akcji. Minusem wydania "Niebezpiecznych kłamstw" jest ich okładka, która choć ładna, to w żaden sposób nie nawiązuje do przedstawionej we wnętrzu historii. Graficy mogli zwrócić na to uwagę przy jej projektowaniu, ale to właściwie takie czepianie się szczegółów.


"[...] wydaje mu się, że łatwiej jest zakleić ranę plastrem, niż ją otworzyć i porządnie wyczyścić."

Mimo wszystko nie żałuję spędzonych nad tą książką godzin, ponieważ jako typowa młodzieżówka sprawdziła się idealnie. Jeśli szukacie czegoś ambitniejszego, to "Niebezpieczne kłamstwa" Becci Fitzpatrick nie są dla Was. Co więc znajdziecie w tej książce? Program ochrony świadków, narkotyki, ciekawą historię, niebezpieczny kartel. Czego nie znajdziecie? Akcji biegnącej w zawrotnym tempie i oryginalnego wątku romantycznego.


"Wydawało mi się, że zatopiłam się w głuchy dźwięk, który czeka, aż coś go wypełni."

Moja ocena: 6/10

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Spodobał się post? Skomentuj! :)