poniedziałek, 10 czerwca 2024

234. Córka Azrai - Oksana Usenko

Tytuł oryginału: Донька Азраі
Cykl: SlaFa! - Slawiańska Fantastyka!
Autor: Oksana Usenko
Wydawnictwo: Odmienne Stany Fantastyki "OdeSFa"
Ilość stron: 420
Gatunek: literatura młodzieżowa, fantastyka, fantasy

Mieszkająca na wsi blisko Morza Azowskiego Olga czuje się wyobcowana wśród swoich rówieśników. Podczas gdy inni wolą imprezować i randkować, ona woli czytać książki i spacerować brzegiem morza. Wszystko zmienia się pewnej nocy, gdy chcąc pomóc koleżance z dzieciństwa bierze udział w dziwnym rytuale. Po przebudzeniu Olga orientuje się, że jej życie już nigdy nie będzie takie samo  - podstępem została zmieniona w syrenę. Nastolatka musi na nowo odkryć siebie, dojrzeć, oraz nauczyć się przetrwania w świecie, w którym ludzie są w stanie zrobić wszystko, by ją pochwycić. 

Dawno nie miałam styczności w literaturze z legendarnymi istotami jakimi są syreny. Fantastykę zdominowały elfy, wampiry, wiedźmy i smoki, więc z chęcią sięgnęłam po "Córkę Azrai", by przekonać się, jak Oksana przedstawiła ich wątek. Z początku akcja nieco mi się dłużyła, gdyż autorka powoli rozwijała postać Olgi oraz przedstawiała rzeczywistość, w której dorastała. Poznawałam jej dzieciństwo, pierwszą przyjaźń oraz zagubienie tak bliskie osobom w okresie dojrzewania. Byłam nieco niecierpliwa, chciałam jak najszybciej dotrzeć do momentu stania się przez Olgę syreną.

Gdy przyszła kolej tych rozdziałów ucieszyłam się, że akcja nabrała tempa. Przez większą część czasu Oksana przedstawia dokładne, malownicze opisy fauny i flory morskiej, co dodaje realności głębinom. Doceniam dokładność z jaką była podkreślana różnorodność nowego świata, który odkrywa główna bohaterka, choć nie ukrywam - na co dzień jestem zwolenniczką większej dynamiki akcji oraz dialogów.

Na kartach powieści pojawiają się przeróżni bohaterowie - zarówno dobroduszni, jak i chciwi, mściwi oraz... zabójczy. Poza główną bohaterką, która wplątuje się w przeróżne niebezpieczne sytuacje spowodowane jej dobrocią, mamy również mężczyzn, których spotyka na swej drodze: Tamaz  (małomówny, dzielący się z syrenką swoją wiedzą tryton), Gienek (pomocny student medycyny, który... nie będę spojlerować) oraz Andriej, któremu kibicowałam od początku, a który z pewnością ma do wyjawienia Oldze kilka tajemnic. Podczas przygód syrenki śledzimy jej zauroczenia oraz dylematy uczuciowe, ale nie są one jakieś przesadzone ani pikantne, a raczej delikatne, pełne wrażliwości - idealne dla młodszych odbiorców.

Jeśli myślicie, że "Córka Azrai" to po prostu kolejna bajka o syrence i jej uroczych morskich przygodach, to się zaskoczycie. Nie byłam przygotowana na to, jak wielki kontrast sił będzie w niej przedstawiony, jak wiele bólu i okrucieństwa zderzy się z życzliwością. Przygody Olgi są dobrą okazją do zastanowienia się nad swoimi własnymi uprzedzeniami, motywacjami, a to wszystko jest ubrane w magiczną otoczkę syreniego życia. Nie mogę się doczekać tego, co czeka główną bohaterkę w kontynuacji, ponieważ mam wrażenie, że to był dopiero wstęp do prawdziwej historii.
"-Nigdy nie należy naciskać na ukochanego, wymuszając wzajemność. Taka wzajemność nic nie jest warta. 
Miłość albo jest, albo jej nie ma."
Moja ocena: 7/10

Za możliwość poznania przygód Olgi dziękuję Wydawnictwu Odmienne Stany Fantastyki "OdeSFa"

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Spodobał się post? Skomentuj! :)