sobota, 1 sierpnia 2015

66. Cudowne tu i teraz - Tim Tharp


Tytuł oryginału: The Spectacular Now
Cykl: Myślnik
Autor: Tim Tharp
Wydawnictwo: Bukowy Las
Ilość stron: 368
Gatunek: literatura młodzieżowa
Moja ocena: 9/10
Najlepsze cytaty:
"Jeśli naprawdę się czegoś chce, trzeba o to zawalczyć."

"Marzenia służą innym celom. Ratują ci życie, kiedy toniesz w oceanie życia. Aby utrzymać się na powierzchni, każdy z nas czegoś się trzyma."

Sutter stoi przed wyborem drogi życiowej, ale zamiast myśleć nad tym, czy podjąć studia, woli imprezować i cieszyć się ulotnymi chwilami. Nastolatek niczym prawdziwy casanova potrafi flirtować z każdą dziewczyną, ale uważa, że znalazł już tą jedyną. Jednak gdy pewnego ranka budzi się na obcym trawniku i poznaje Aimee, postanawia coś zmienić i pomóc dziwacznej kujonce poznać smak prawdziwego życia. Sutterman nie zamierza się wiązać z nastolatką, pragnie jedynie stać się jej towarzyskim wybawcą, ale sam nie przewiduje, jaki wpływ będą oni mieli na siebie nawzajem.

Czy Sutter pomoże Aimee? A może zmieni ją na gorsze? Czy nastolatek nauczy się nie uciekać przed przyszłością? 


"Cudowne tu i teraz" jest jedną z moich ulubionych historii. Od czasu, gdy pierwszy raz zobaczyłam film o tej samej nazwie, chciałam przeczytać powieść na której podstawie był on kręcony. Sama nie wiem, która wersja podoba mi się bardziej, gdyż autor ma bardzo dobry warsztat, więc czytało mi się jego dzieło bardzo przyjemnie, a na dodatek oba zakończenie mi się spodobały, ale odrobinę lepsze było według mnie to książkowe. 

Akcja "Cudownego tu i teraz" kręci się wokół planu Suttera, by pomóc Aimee, oraz jego usilnych staraniach, by jego związek z Cassidy nadal trwał. Oprócz tego w powieści są wątki np. rodzin bohaterów, tajemnic ich przeszłości. Są również przemyślenia nastolatka na temat rodzajów ludzi i życia. Według mnie plusem tej powieści jest oryginalna relacja głównych bohaterów, nie ma w niej ochów i achów, bo nastolatek nie pragnie być z Aimee, a jedynie jej pomóc na swój sposób. Oczywiście nie jest to wsparcie jednostronne, bo Sutter wiele uczy się od dziewczyny.

Historia jest opowiadana oczami Suttera, młodego człowieka, którego codziennym napojem jest 7up z whiskey. Nastolatek uważa, że nie jest uzależniony, a konsumuje alkohol, by mieć szersze horyzonty. Może się z pozoru wydawać, że bohater jest płytkim kobieciarzem, nadużywającym alkoholu, ale po głębszym jego poznaniu okazuje się, że chłopak nie jest taki zły. Sutter podchodzi do życia z ironią, nie martwi się przyszłością, a na dodatek ma do siebie wielki dystans co bardzo mi się podobało. Bardzo polubiłam tego bohatera, pomimo tego, że nie jest idealny. 

Wszystkie postaci stworzone przez Tima są bardzo rzeczywiste, każdy ma swoje poglądy, historię. Podobało mi się to, że autor nie idealizuje, nie boi się pokazywać prawdy co do wielu nastolatków. Pisarz nie zaniedbał żadnej osoby, która przewija się przez kartki tej książki, co nie uszło mi niezauważone.  Aimee jest mi ze wszystkich występujących w "Cudownym tu i teraz" bohaterów najbliższa, choć  różnimy się pod paroma względami. Nastolatka jest nieśmiała, nie zna swojej wartości, gdyż w domu jest pomiatana, ale jest też ufna i bardzo podatna na emocje.

"Cudowne tu i teraz" jest pełne dialogów, gdyż towarzyski Sutter niemal zawsze jest z kimś. Oczywiście są w tej książce również opisy, zawierające między innymi przemyślenia głównego bohatera, ale są one bardzo lekkie i przyjemnie się je czyta. Cała powieść zawiera wiele spostrzeżeń na temat życia, jest sama w sobie morałem. Choć podczas czytania nie wzruszałam się, to wiele razy się uśmiechałam, gdyż jest to lektura niezwykle pozytywna. 

Podsumowując, "Cudowne tu i teraz" Tima Tharpa to niezwykła powieść młodzieżowa mówiąca o tym, że najważniejsze są pojedyncze chwile które tworzą nasze życie. Jest to historia o nastolatku, który mógł pomóc lub zniszczyć komuś życie. Ja jak najbardziej Wam ją polecam! Do książki niekoniecznie wrócę, ale zamierzam za niedługo znów zobaczyć film dzięki któremu pierwszy raz mogłam obserwować relację Aimee i Suttera. 

"Jutra nie ma. Do diabła z problemami, ograniczeniami. Liczy się tylko cudowne tu i teraz."

6 komentarzy:

  1. Mimo pozytywnych opini nie moge sie do niej przekonać, po obejrzeniu filmu. Nie wiem czemu, ale jakos mnie odpycha, ale kto wie ;)

    zapraszam http://secondlife-books.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Oglądałam ten film i był naprawdę ciekawy. Niestety nie czytałam jeszcze książki, dlatego koniecznie muszę to zrobić ;)
    http://alejaczytelnika.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Początkowo nie byłam zbytnio ciekawa tej książki, teraz jednak stopniowo się do niej przekonuję ;) Chyba będę musiała przeczytać;)

    KsiążkowyŚwiat

    OdpowiedzUsuń
  4. Zastanawiam się nad tą pozycją i myślę, myślę i chyba muszę jej poszukać po prostu, skoro jest taka dobra:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Tej książki jeszcze nie czytałam, ale film znam i bardzo mi się podobał. Z wielką chęcią sięgnę tę pozycję.

    Pozdrawiam :*
    http://klaudiaczytarecenzuje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Spodobał się post? Skomentuj! :)