środa, 7 października 2015

75. Speculo - Tomasz Sobania


Tytuł oryginału: Speculo
Cykl: -
Autor: Tomasz Sobania
Wydawnictwo: Novae Res
Ilość stron: 340
Gatunek: fantastyka, fantasy
Moja ocena: 7/10
Najlepsze cytaty: 
"...droga do celu może nauczyć wiele więcej niż samo jego osiągnięcie."


"Od problemów się nie ucieka, trzeba się z nimi zmierzyć, a wtedy przy odrobinie wytrwałości zwycięstwo jest jedynie kwestią czasu."

"Czekać na lepszy moment? Zapewniam Was, że on nie nadejdzie. Jest jedynie tu i teraz, i szansa, którą mamy w swoich rękach."


Daniel nie cierpi marnowania czasu, więc opracował  już plan na tegoroczne wakacje. Jednak jego marzenia dotyczące lata zostają przerwane, gdy odkrywając wraz z przyjacielem i dziewczyną z klasy, starą księgę,  zostają przez nią wciągnięci. Chłopak traktuje te zdarzenie jak okazję do przygody, o której będzie mógł opowiadać, jak już wróci do rzeczywistości. Gdy w trójkę zostaną porwani do pewnej osady, Daniel zrozumie, że najbliższy czas nie będzie należał do najbezpieczniejszych, i że musi dbać nie tylko o siebie, ale i Kamila z Oliwią. 

Co ma do zaoferowania miejsce z księgi? Czy trójce nastolatków uda się powrócić do swojego świata? Czy zabijanie można usprawiedliwić?


Każdy człowiek, czytający jakąś świetną książkę ma wrażenie, że wręcz obserwuje to, co się w niej dzieje. Sama nie raz żałowałam, że miejsca o których czytałam zwyczajnie nie istnieją, i właśnie to przyciągnęło mnie do "Speculo". Powieść, w której zwyczajni ludzie zostają wciągnięci do świata z księgi zaciekawiła mnie, ale podekscytowaniu przed lekturą przeszkadzała trochę obawa, czy autor wywiąże się z zadania, ponieważ to jego debiut. 

Akcja najpierw ma miejsce w "naszej" rzeczywistości, gdzie miałam okazję poznać bohatera, ale prawdę powiedziawszy, pierwsze rozdziały "Speculo", były według mnie niezbyt ciekawe. Fabuła rozkręca się dopiero od chwili, gdy bohaterowie odnajdują księgę, i nabiera tempa dość powoli. Na szczęście im dłużej czytałam, tym bardziej mi się ta lektura podobała. Bardzo lubię czytać o przetrwaniu, a autor zadbał o to, by bohaterowie nie mieli za łatwo, żeby musieli się wykazać sprytem, kreatywnością i wiedzą. 

Daniel już od samego początku miał sprawiać wrażenie dojrzałego, ale mnie nie bardzo przekonywało jego zachowanie. Dopiero, gdy musiał pokazać, że jest odważny, że potrafi podejmować racjonalne decyzje pod presją zaczęłam być bardziej zainteresowana jego historią. Podobał mi się wątek przyjaźni jego z Kamilem, bo oboje się wspierali, rozumieli, co jest naprawdę ważne. Sam Kamil wydał mi się tym typem człowieka, który na wszystko narzeka, ale tak naprawdę nie przeszkadzają mu różne rzeczy. Jego rozmowy z Oliwią były często przekomiczne, bo oboje choć się polubili to mieli różne zaczepne odzywki. Mimo iż bohaterowie są sympatyczni, to nie przywiązałam się do nich, właściwie nie jestem pewna dlaczego.

Autor mimo bardzo młodego wieku ma bardzo dobry warsztat. Wielkim plusem jest to, że wplótł on między opisy dużo dialogów, których często brakuje w książkach pisarzy z większym prestiżem. Powieść "Speculo" jest bardzo pozytywna, pomimo scen walki i śmierci, które są bardzo dopracowane (choć osobiście skróciłabym troszkę walkę, gdyż w pewnym momencie mój zapał zmalał i czytałam z mniejszym zaangażowaniem). W lekturze znajduje się parę wartościowych cytatów, ale jeśli martwicie się, że będzie ona poważna, to nie macie się czego obawiać, bo postacie - jak to na młodzież przystało - często żartują.

Podsumowując, książka "Speculo" autorstwa Tomasza Sobania to dobra powieść fantastyczna. Często trafia się na słabe debiuty, ale ta książka mimo iż nie jest porywająca, jest warta poznania. Jeśli chcielibyście przeczytać historię ludzi spełniających marzenie większości książkoholików, to debiutanckie dzieło Tomasza jest pozycją, którą chciałabym Wam polecić. Słyszałam, że pisarz już pracuje nad kolejną książką, więc na pewno będę chciała ją poznać. 

"...każdy potrzebuje czegoś więcej, a gdy próbuje wmówić sobie, że jest inaczej, zaczyna umierać za życia."

"...nie ten jest odważny, kto nie odczuwa strachu, ale ten, kto potrafi go przezwyciężyć."

"...jeśli czegoś naprawdę pragniesz, to na pewno to osiągniesz"


Za możliwość poznania tej książki dziękuję wydawnictwu Novae Res

Zapraszam Was do polecania mi książek w nowej zakładce "Must read" :) 

2 komentarze:

  1. O bardzo zaciekawiła mnie ta książka.
    Pozdrawiam ☺
    http://kochamczytack.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Na razie nie jestem jeszcze przekonana do polskich autorów, ale może kiedyś ;)

    OdpowiedzUsuń

Spodobał się post? Skomentuj! :)