wtorek, 10 lutego 2015

25. Pomiędzy Światami - Jessica Warman


Tytuł oryginału: Between

Cykl: -
Autor: Jessica Warman
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Ilość stron: 448
Gatunek:  Fantastyka, powieść młodzieżowa
Moja ocena: 8/10

Najlepszy cytat:
"Co rano, kiedy się budzę, myślę, że znowu ją zobaczę. (…) A potem sobie przypominam. To tak, jakby ona każdego dnia umierała na nowo."




Elizabeth Valchar to świeżo upieczona osiemnastolatka, która spędziła swoje urodziny w gronie swoich przyjaciół, którzy tak jak ona należą do szkolnej elity. Jej życie nadal byłoby idealne, gdyby nie to, że jest martwa i znajduje się pomiędzy światami. W tym niecodziennym stanie towarzyszy jej Alex Berg, niepopularny, biedny chłopak, który zginął potrącony samochodem rok wcześniej. Liz razem z Aleksem starają się dowiedzieć dlaczego pozostali na Ziemi, oraz odkryć, jakimi ludźmi są naprawdę. 

Kto i dlaczego zabił Elizabeth? Czy dziewczyna, która jest piękna, popularna i bogata, może w środku ukrywać inne "Ja"? 

Opis z okładki zaintrygował mnie na tyle, by po "Pomiędzy Światami" sięgnąć mimo iż o tej pozycji nigdy nie słyszałam i nie czytałam. Lubię książki, w których jest jakaś tajemnica, która nie zostaje przez autora odkryta na początku, lub w połowie książki. W tym przypadku autorka zostawiła rozwiązanie na koniec, co sprawiło, że po dowiedzeniu się prawdy, nie czuje się, że Jessica Warman na siłę przedłuża swoje dzieło. "Pomiędzy Światami" jest nieprzewidywalną powieścią, bo choć wiemy, że ktoś zabił Liz, to dostajemy tyle poszlak, że właściwie niemal każda osoba, powiązana z nastolatką jest podejrzana. 

Bardzo spodobał mi się pomysł Jessiki na tę książkę. Popularna, rozpieszczona dziewczyna, która zostaje zabita, a następnie uczy się na własnych błędach z przeszłości, to bardzo dobry schemat. Z początku bałam się, że będzie to zwykła książka, która nie będzie miała większego przesłania, ale myliłam się. W "Pomiędzy Światami" autorka porusza takie tematy jak śmierć, narkotyki, zdrady, kłamstwa, zaufanie oraz konsekwencje udawania kogoś, kim się nie jest. Sprawia to, że lektura oprócz przyjemnej jest pouczająca.

Bohaterowie przedstawieni w książce są bardzo realni. Podobało mi się to, że Jessica  stworzyła postacie, które mają charakterystyczne zachowania i styl mówienia. Liz jest wielką zmienną, bo zmienia się w poszczególnych etapach życia. Chłopak dziewczyny to Richie, który jest zagadkowy, ponieważ jest zarówno dilerem narkotyków, jak i opiekuńczym, wrażliwym nastolatkiem. Josie jest przyrodnią siostrą Liz, zachowuje się tak, jak jej matka, gdy mama Elizabeth zginęła, czyli spotyka się z chłopakiem przyjaciółki po jej śmierci, jest też pełna ukrytej zawiści.

Książka jest napisana prostym językiem, aczkolwiek mnie momentami dłużyły się opisy. Było ich według mnie trochę za dużo, ale nie wpłynęło to zbytnio na jakość lektury, która jest naprawdę przyjemna. Myślę, że "Pomiędzy Światami" to książka o dwóch dnach, ponieważ wiem, że gdybym czytała ją gdy byłam młodsza, pewnie nie zwróciłabym uwagi na moralny przekaz tej książki, tylko skupiłabym się na samej zagadce morderstwa Elizabeth, która - jak teraz o tym myślę - jest tylko tłem.

Jak widzicie książka ta jest warta przeczytania. Na mnie lektura ta wywarła pozytywne wrażenie, a także zostawiła mnie w nostalgicznym nastroju. "Pomiędzy Światami" to powieść idealna dla tych, którzy lubią tajemnice, ale i silne emocje, które sprawiają, że nie zawsze robimy to co powinniśmy robić. Zostawiam Was na koniec z piosenką, która kojarzy mi się z sytuacją Richiego.
Passenger "Let Her Go"

7 komentarzy:

  1. Długo zastanawiałam się nad tą lekturą i widzę, że niepotrzebnie

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem bardzo zainteresowana tą książką i zamierzam ja kupić w przyszłości, bo opis, okładka oraz pozytywne recenzje przykuwają ;)
    Pozdrawiam :)
    http://zawsze-usmiechniete.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Myślę, że kiedyś po nią sięgnę :) Na razie mam co czytać, a i fantastyka to nie jest mój ulubiony gatunek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachęcam :) W tej książce nad fantastyką bardziej przeważa "młodzieżówka" , tak wg mnie :)

      Usuń
  4. Przeczytałam wieki temu i muszę przyznać, że jako jedenasto/dwunastolatce ta książka bardzo mną wstrząsnęła...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja w tym roku kończę 16 a myślę, że na długo zostaną mi w pamięci zachowania bohaterów i ich konsekwencje...

      Usuń

Spodobał się post? Skomentuj! :)