czwartek, 28 maja 2015

50. Assassin’s Creed: Tajemna krucjata - Oliver Bowden


Tytuł oryginału: Assassin’s Creed: Secret Crusade
Cykl:  Assassin''s Creed [3]
Autor: Oliver Bowden
Wydawnictwo: Insignis
Ilość stron: 450
Gatunek: Fantastyka
Moja ocena: 9/10
Najlepsze cytaty:
"Istnieje różnica, Altaïrze, pomiędzy tym, o prawdziwości czego zapewniają nas inni, a tym, czego prawdziwość widzimy my sami."

"Ludzie muszą być wolni, by mogli robić to, w co wierzą [...] Nie mamy prawa karać nikogo za to, co myśli, niezależnie od tego, jak bardzo się z nim nie zgadzamy."

"Przychodzimy na ten świat, kopiąc i wrzeszcząc. Gwałtowni i chwiejni: tacy właśnie jesteśmy. Nie możemy nic na to poradzić.
-Nieprawda. Jesteśmy tacy, jakimi chcemy być."


Nadszedł czas, by Niccoló Polo przedstawił Maffeo skrywaną historię Mistrza Altaïra. Assassyn przez swą arogancję przypłaca ważną misję kosztem życia innego wojownika i niepełnosprawnością drugiego. Mistrz Al Mualim nie może tego tolerować, ale daje szansę Ataïrowi na poprawę. Ma on zabić dziewięciu ludzi, którzy zagrażają Ziemi Świętej przestrzegając przy tym Zakonnego Creda, które wcześniej znieważył. Wywiązując się z kolejnych zadań mężczyzna jest coraz bardziej zaskoczony ostatnimi słowami swych ofiar. Podczas swych podróży assassyn odkrywa, że nawet jego najbliżsi przyjaciele ukrywają przed nim prawdę, i że zdrada skrywa się nie tylko po wrogiej stronie. 

Co jest celem Templariuszy? Kim są ofiary assassyna i dlaczego niczego nie żałują? Kim jest największy wróg Altaïra? Czy można żelazem uzyskać pokój?

Opis książki zapowiada walki, tajemnice, przygodę a ja uwielbiam takie klimaty. Odkąd usłyszałam o historiach assassynów wiedziałam, że po prostu muszę je poznać. Dzięki wydawnictwu miałam okazję pierwszy raz poznać dzieło Olivera Bowdena, które przeniosło mnie do innej rzeczywistości. "Assassin's Creed: Tajemna krucjata"  to powieść, która zostawała w mojej głowie po każdym jej odłożeniu i teraz, po jej przeczytaniu wiem, że na tej części nie skończy się moja przygoda z tym autorem. 

Fabuła wydaje się być prosta i przewidywalna - zabicie dziewięciu ludzi i zwycięstwo assassynów, jednakże Oliwer Bowden nie tak poprowadził akcję tej powieści. Wiele razy udało mu się mnie zaskoczyć, co uważam za wielki plus. Choć Altaïr wie, jaki jest cel jego misji, to i tak nie wie o niej wszystkiego, a ja mogłam razem z nim odkrywać drugie dno jego zadania. Choć z pozoru może to być nudny temat, gdyż główny wątek kreci się wokół podróży i zabójstw przez assassyna, to autor zaimponował mi tym, że podczas lektury nie miałam okazji by się nudzić. 

Cała akcja kręci się wokół Altaïra, który jest Mistrzem Zakonu. Poznając tego wojownika, stykałam się z osobą pełną pychy, arogancji, która uważała że nie tyczą się jej żadne zasady. Dostając drugą szansę, assassyn został pozbawiony swej rangi by od nowa odkryć co to znaczy należeć do Zakonu. Ważnym wątkiem jest właśnie przemiana głównego bohatera, który uczy się wielu rzeczy, zmienia swoje zasady i zaczyna widzieć swoje błędy z których wyciąga lekcje. Polubiłam również Marię, która przez dużą część swojego wątku jest tak tajemnicza, że nie mogłam przewidzieć dokąd zaprowadzą ją jej przeświadczenia. Spodobało mi się to, że zawsze kroczyła swoimi ścieżkami i była twardą wojowniczką. Wszyscy bohaterowie jacy pojawili się na stronach tej powieści są dobrze wykreowani i mają swoje indywidualne zachowania, co jest zaletą lektury "AC:Tajemna krucjata".

Świat w jakim żyją bohaterowie to XII - XIII wiek w Europie. Autor według mnie doskonale poradził sobie z odzwierciedleniem ówczesnych zachowań ludzi oraz ich środowiskiem. Nie brakowało tu Turków, Templariuszy czy Czyngis Chana, którzy nadali bardziej rzeczywisty wymiar tej powieści. Oliver Bowden pisze ciekawie i choć "AC:Tajemna Krucjata" jest pełne opisów, to są to zdania ciekawe i wręcz niezbędne przy np. momentach walk. Dynamiczne dialogi tylko dodają czytającemu tę historię pozytywnych wrażeń.  Zaletą tej powieści jest fakt, że będąc z gatunku fantastyki posiada ona przesłanie dla czytelników ukryte pod przygodami assassyna. 

Podsumowując, "Assassin's Creed: Tajemna krucjata" Olivera Bowdena to świetna powieść fantastyczna, która wiele razy zaskakuje czytelnika. Z całego serca polecam Wam tę lekturę, gdyż naprawdę dobrze ją wspominam. Osobiście mam nadzieję, że moja biblioteczka poszerzy się o dwa poprzednie tomy, ale jak na razie ten nie pójdzie w zapomnienie. Chciałabym jeszcze dodać, że choć jest to trzeci tom cyklu, to nie odczułam podczas czytania, że czegoś nie wiem. 
"Mieć otwarty umysł to jedno. Lecz otworzyć go tak szeroko, by byle ptak mógł narobić do środka, to drugie."

"Nigdy nie wolno nam się lękać prawdy, nawet jeśli nas rani."

Za możliwość przeczytania książki dziękuję wydawnictwu Insignis.

Chciałabym Wam przypomnieć o konkursie który organizuję i zaprosić Was do udziału :)

5 komentarzy:

  1. Pora w końcu zapoznać się z tą serią. Szczególnie, że znam trochę grę na podstawie, której została napisana ta seria :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja chciałabym móc kiedyś zagrać w grę, ale na moim komputerze raczej by to nie przeszło :P

      Usuń
  2. Nie miałam pojęcia, że gra Assassin's Creed jest na podstawie książki ;o Tyle ciekawych rzeczy można dowiedzieć się dzięki internetowi xD. Nominowałam cię do tagu '7 głównych grzechów książkoholika'. Mam nadzieję, że go wykonasz i życzę miłego weekendu! :*

    Galeria Książek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To książka jest na podstawie gry ;D Dziękuję za nominację, z pewnością odpowiem :)
      Miłej niedzieli :)

      Usuń
  3. ja również nie wiedziałam, że istnieje taka książka.
    mimo wszystko raczej po nią nie sięgnę, nie moje klimaty :)

    OdpowiedzUsuń

Spodobał się post? Skomentuj! :)